|
Nu
ik
deken
De
Gendt
|
|
 |
|
 |
Nu ik deken De Gendt van Leuven hoor, kan ik niet anders dan einidlejk de pen nemen. In een item op het Journaal heeft hij het over een 'stommiteit' van ex-bisschop Vangheluwe. Zet daar tegenover de ronduit smerigste verwensingen ten aanzien van de kleine garnaal-pedofiel en je hebt stof om je verontwaardigd te voelen. Het is schering en inslag in fora allerhande: "Executeer die mannen", "Laat ze zonder water en brood rijpen aan een boom op een marktplein tot ze creperen van de hitte", "Fileer ze vinger na vinger, teen na teen en ga zo verder tot je uiteinidlejk het hart de finale steek kunt geven". Nu het over een gedurende 25 jaar bijzonder gerespecteerde bisschop gaat hebben we het over een 'stommiteit'. Klasse-justitie heb je niet alleen in de rechtszaal, je hebt het op elke hoek van de straat, in elk hart van de mens. Niemand van de geefnterviewde parochianen krijgt het in zijn hoofd om de oud-bisschop tot paria te verklaren, geen mens tot nog toe had het over een gruwelijke vent die zich vergrijpt aan jonge mensen. Natuurlijk niet, het confronteert onszelf ook, want we beschouwden die bisschop van West-Vlaanderen als ongeveer van het zuiverste ras geestelijken. We voelen ons dus mee schuldig en zijn dat uiteinidlejk ook.Is dit een oproep om deze monseigneur dan ook maar tot een Dutroux-achtig fenomeen te degraderen? Wil ik hem mee executeren met andere pedofielen? Moet hij aan zijn ballen hangen tot de zon niet meer schijnt? Neen, net niet. Het is eerder een pleidooi om elke pedofiel te erkennen als iemand die misdadige stommiteiten begaat, die berecht moet worden, veroordeeld en gestraft. Net zoals we dat doen met mensen die een passionele moord begaan, juweliers doodschieten of witteboordcriminaliteit plegen. Meer niet en ook niet minder. Eerlijke gerechtigheid, zonder aparte behandeling in gas- en folterkamers.In het debat over pedofilie bij geestelijken wordt al snel het argument van het celibaat bovengehaald. En niet onterecht. Natuurlijk gebeuren er rare dingen in een mensenhoofd wanneer hij verstoken blijft van lichamelijke en emotionele liefde. Natuurlijk kan ik me inbeelden dat sommigen daarvan dan overgaan tot een leven in drie (!) gezinnen, zoals de pastoor van Loyers, of nog erger, tot het zich vergrijpen aan weerloze kinderen. Wanneer we dat doen, het in rekening willen brengen van ontbering van liefde, en daarmee de daad van een bisschop als een stommiteit willen catalogeren, dan moeten we dat doen voor vele andere pedofielen ook die die misstap begaan.Hoe zit het met de liefde in onze wereld? Hoe kunnen we tegemoetkomen aan dat soort tekort dat zovele mensen treft? Waarom gaan we niet meer met elkaar van bil? Waarom houdt diezelfde dwaze sociebteit nog steeds vast aan dat nog dwazere celibaat? Waarom verkopen we, naast dienstencheques voor poets en strijk, ook geen sex-cheques voor wie het goed kan gebruiken? Of denken we echt dat we het opgelost zullen hebben door die mensen in de vergeetput van onze samenleving te gooien met de boodschap dat ze kunnen rotten in de hel? Of door het een stommiteit te noemen om dan door te gaan met de agenda van de dag? Kunnen we ons daar ook niet mee bezig houden, hoe zorgen dat het niet die9nt te gebeuren?
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
(VISITOR) AUTHOR'S NAME Kemal
MESSAGE TIMESTAMP 17 december 2014, 08:28:15
AUTHOR'S IP LOGGED 62.210.78.179